14 December 2011 Torsdag - Nu är jag tillbaka.

Vad har jag gjort de senaste dagarna eftersom bloggen blivit lidande? Tja, inte speciellt mycket egentligen. Tappat suget och känt mig vilsen är väl en rätt bra beskrivning. Men väljer nu att komma tillbaka och dela med mig av allt, jag säger stort tack till Emma och Isabel som idag fick mig på bättre tankar och få suget tillbaka.
.
Var ska jag börja med det hela? Jag börjar med att visa ett filmklipp som jag inte har velat visa, för att det har gjort mig irriterad, vilsen, besviken, ja det mesta som går att vara på sig själv.
http://www.youtube.com/watch?v=a_QT6n1BRfU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lLCOc5BWuYU&feature=related
Det här var första passet som målet var att Annie skulle börja bära sig själv. Det har tagit tid att smälta, faktiskt. Jag har tittat, analyserat, ridit på andra sätt, provat mig fram och kommit fram till så mycket och därför skriver jag det här inlägget och gör en fullständig "come-back" på bloggen.
I början av det här passet hade satt ett snöre när fram och som jag hade handlederna under så att jag skulle hålla händerna stilla, snöret satt som på framvalvet, eftersom jag väldigt gärna vill lirka Annie neråt i nacken.
.
Så här såg Annie ut i somras, det är min favorit film och jag tittar väldigt ofta på den och fylls av en otroligt varm känsla.
http://www.youtube.com/watch?v=CgP6I7b6FFU
Här är det Annika som rider henne. Den här dagen var den första dagen Annika kommit på att rida Annie med lite högre hand. Det har varit en favorit, vi har fått Annie uppåt i galoppen och framåt i stället för att hoppa på stället och rusa. Det är ett stort hopp. Det här ridsättet har alltid funkat bra på Annie. Det gör det fortfarande.
.
Hur som helst. Vi hade ett snöre där till en början, så jag skulle sitta stilla och rida med sätet och bara vara helt stilla i handen och inte sätta så mycket fokus i nacken utan sätta igång bakbenen innan. Sagt och gjort det gjorde vi. Det kändes inte bra alls. Jag var så besviken efter den träningen, Annie passade, gick i otakt, jag kunde inte sitta på henne, min hand var inte alls bra, mitt humör svek. Hela jag kände mig så dålig av någon anledning, mest troligt för att jag är så himla ovan.
Jag försökte träna likadant hemma, men jag kunde inte. Allt jag fick utav Annie var att hon la sig tungt i min hand och gick på framdelen och bar inte upp sig, bad jag om trav sprang hon, bad jag om galopp började hon sparka, ibland kunde hon bara ställa sig och sura och då var det bara att börja om. Jag fick knappt fram henne för skänkeln, det slutade med att jag brast ut i tårar och gav upp och gick in i stallet. Det är min brutala ärlighet, hur besviken och ledsen jag var. Trots att jag inte borde ha varit det, allt händer inte under en dag.
.
Efteråt var veckan bara en berg-och-dalbana neråt. Vi bråkade så fort vi såg varandra och det var som att känslan av vi aldrig funnits där, jag var inte hennes ägare och hon var inte min häst. Jag pratade med Hanna i stallet om det, hur jag kände kring allt runt träningen och även utanför. "Du ställer så stora krav på dig själv." Precis så är det. Det var inte bara det Hanna sa, utan massa annat också. Saker som jag behövde höra. Som var viktigt att höra.
.
Vi vill att Annie ska börja bära sig själv nu. Att inte jag ska bära henne. Det är oerhört svårt för mig, för mig känns det inte bra. Trots att jag borde lita på min häst så gör jag inte det till hundra, jag vet inte om jag vågar låta henne stå på egna ben för det känns som bakslag för mig. Förstå mig inte fel - självklart vill jag att Annie ska få bra bärighet och orka bära sig. Men tänk om det är för tidigt? Tänk om det är så här hon reagerar för att hon inte är redo? Det har cirkulerat runt i mitt huvud de senaste dagarna och det tar så mycket på energin, och därför har jag pratat med flera personer om det här.
.
Jag måste tänka både framåt och bakåt. Efter lektionen sist kändes det bättre. När Annie kommit fram med nosen och rullade på själv och jag faktiskt fick sitta tillbaka i sadeln, trots att jag inte riktigt kom ner som jag ville. Passen kommer mer om jag låter henne bära sig själv - beror det på att hon inte orkar eller för att vi har backat bakåt i utvecklingen?
Passen stör mig, jag ryggar lite för de. Annie har i princip varit passfri, hon passar sällan ute men på träning har hon gjort det de senaste gångarna, men bara då hon ska bära sig själv. Jag vet att det finns varmblodsfolk som läser min blogg, vad tror ni om detta?
.
Det är det jag vill tro. Att Annie inte riktigt orkar och att det kommer släppa när hon får mer bärighet, men samtidigt är det en chansning och jag vet inte hur mycket jag vill ta på en chansning. Jag litar på Elin, hon är duktig. Men jag vet inte om jag fullständigt litar på mig själv, vad jag ska gå efter och vad jag ska göra. Jag har varit inne på massa hästbloggar, främst varmblodsägare med ridhästar. Och efter tre år har se sett ut som Annie gör i utbildningen nu, det har gått fort för Annie. Men sen har jag även sett dem som är oerhört fina och verkligen bär sig, och det har tagit tid, blod, svett och tårar. Det är jag beredd på, det är trots allt det här jag vill göra och det känns bra. Men nånstans gör det lite ont i mig, att jag alltid ställer för höga krav på både mig och Annie, att jag inte ser hela helheten utan bara just den träningen.
.
Folk tycker att hon har sett jätte fin ut trots att hon har gått i otakt, och att hon är på god väg. Men varför är jag den personen som ser det minst även fast det är jag som vill mest? Jag älskar Annie oerhört mycket, det kommer jag aldrig att tvivla på.
Nu förstår ni vad jag haft på hjärtat, det är svårt att få ner allt i ord för jag vill skriva så oerhört mycket, men nånstans måste det ta slut och jag tror jag avslutar det här så att det inte rinner iväg. Det kändes skönt att få rensa tankarna.

Kommentarer
Postat av: Ingela

Jag förstår din frustration till fullo. Jag har själv varit där med Sonic, även om han aldrig passat (han kan inte) men han har gjort andra saker. Jag varnar för lång kommentar... I de första filmerna du visar känner jag så väl igen mig, det blir irriterande att hästen lägger sig framåt tungt i handen och vad man än gör så är bakbenen kvar i stallet vilket leder till att man själv och hästen blir irriterade, det blir jobbigt och hästen försöker komma undan, Annie passar och Sonic brukade resa sig. Anledningarna (tror jag, jag känner ju inte er) att hon passar mer inne är för att 1) det är mindre och upplevs mindre med väggar och tak, omedvetet fösöker man då hålla ihop henne mer (jag gjorde ofta detta med att dra åt mig handen) - det blir obehagligt/jobbigt och hon protesterar 2) hon saknar lite framåtbjudning och försöker komma undan det jobbiga med att protestera. Båda har jag varit med om många gånger. Det tog ca tre månader innan Sonic kunde bära sig själv väldigt korta stunder, aldrig mer än en kanske två gånger per pass och aldrig mer än ett par steg åt gången och då endast i skritt, någon gång i trav. Det tog mig ca tre år innan han började bära sig längre perideri skritt och trav och nu sex år senare klarar han nästan ett helt pass (hans ork är inte den bästa just nu och så hade vi ett års uppehåll båda två). Det har verkligen tagit blod, svett och tårar. Jag har ridit med tre cm långa sporrar för att få framåtbjudning, och för att han emellanåt blivit skänkeldöv - speciellt när man rider ut. Nyligen har jag lagt av dem för jag har hittat knapparna för hur jag ska få fram honom utan dem och verkligen lyssna. Spö har jag aldrig, han är livrädd för dem. Nyligen kom jag också till insikt i att om jag struntar fullständigt i var huvudet är och koncentrerar mig på framåtbjudningen, så kommer bärigheten av sig själv, Sonic kommer till ro och placerar själv huvudet "rätt" (enligt dressyrens normer) och jag kan med små förändringar i fingrarna få honom att lyssna på en förhållning, med små skänkeltryck göra en sluta i trav ( som vi haft så mycket problem med i alla år) och mycket mer. Galoppen är svårare fortfarande. Där får han ha högre tempo för att själv hitta rätt och så galopperar jag korta stunder åt gången så att han har bärigheten hela tiden. Nu är ju detta en väldigt individuell lösning som fungerar för oss. När han protesterar, antingen genom att resa sig eller börja studsa på stället så lättar jag genast i handen och gör något annat. Sen försöker jag om en liten stund igen och när det fungerar utan att han känner press lägger jag av. Det kan se för j*vligt ut, men bara han förstår vad jag vill och inte protesterar är jag (numera) nöjd med det passet, för då vet jag att det kommer gå lite bättre nästa gång. Annie kommer att tala om för dig när hon kan bära sig själv, du känner det. Tills dess får du tyvärr hjälpa henne att hålla upp sig, bärigheten kommer var så säker och du behöver inte vara orolig att hon inte är redo. Det är "bara" att rida på för att bärigheten ska infinna sig, och rätt vad det är en dag så kommer den, periodvis och ni lär er tillsammans hur den ska plockas fram och kännas. Det är jobbigt, jag kan inte säga något annat och det tar tid. Annie är så otroligt fin redan så jag har absolut inga tvivel om att bärigheten kommer, bara du vågar släppa henne lite i munnen. Vad händer om du skulle lätta lite i handen, ökar tempot en aning och gör en halvhalt för att kontrollera om hon lyssnar när hon passar? Det är inte alls säkert att det fungerar på henne, men hon ser inte så stressad ut på filmerna att hon vi springa iväg, fast jag kan ju ha helt fel =). Jag vet att bakslagen kommer, efter ett tag när ni fått fram hennes bärighet kommer det att gå lite sämre och då är det dags för henne att vila för då behöver hon smälta alltsammans psykiskt. Bli inte besviken då (som jag blev) utan det är bara en del i processen. Efter vilan, det räcker mest troligt med en vecka, så är ni tillbaka ännu bättre än innan! Jag är absolut ingen expert utan talar utifrån min egen erfarenhet och den är väldigt begränsad. Men kämpa på!



sv: Haha tack =) Jag tror du menar min riddardräkt? Den har jag sytt själv, projektarbete i trean på gymnasiet ;)

2011-12-15 @ 08:52:17
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Olivia

Sv: Kul att du säger! Han är ett riktigt charmtroll(när han har sina lite bättre dagar)

2011-12-15 @ 17:17:44
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Elin

Liten förtydligande borde du kanske förklara Liza, binda händerna - jag satte ett plastsnöre (där nybörjare håller sig framme på sadeln) för att underlätta att dina händer inte skulle åka upp/ner, du placerade dina handleder under plastsnöret (som senare gick i sönder) vilket du inte var fastbunden. Tänkte bara så att läsar inte misstolkar något för att det är förbjudet att binda fast ryttaren på hästen i någonform! :)



/Elin

2011-12-16 @ 10:10:59
URL: http://cdbl88.blogg.se/
Postat av: Josefin

Min uppfattning är att varmblodstravare passar vid stress.. Vet även en som började passa mer pga ryggproblem..

2012-01-01 @ 11:28:22
URL: http://noriffraff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!