19 December 2011 Måndag - Dressyrträningen förra veckan

.. som rubriken lyder, dressyrträningen förra veckan gick hur bra som helst.
Tog en extra dressyrträning på fredagen för Emmeli. Och det gick verkligen hur bra som helst och jag är verkligen jätte nöjd.
Något jag inte tänkt på och som jag fick höra nu är att min skänkel kommer för långt bak och jag sitter på muttan! (Man får säga så i min blogg), och jag har skänkel på ett revben, och när jag då försöker få Annie att böja med hela kroppen och få henne att följa med så får hon svårt att böja sig eftersom jag inte har skänkeln på rätt plats, så nu för att reda till problemet till bästa möjliga sätt försöker jag tänka mer "stolsits", för då kommer jag rätt i sadeln och kan också sitta ner. Mer än så är det inte, men det är lättare sagt än gjort tyvärr, så idag red jag utan stigläder, dock bara ett kort tag eftersom mina lårmuskler dog av väldigt fort.
.
Men Annie var väldigt trevlig och fin, inte alls på något vis hängig eller tung i handen och gick inte heller som att hon slocknat av eller krullade ihop sig. En del har hon tappat i galoppen, men jag tror inte att det är långt bort att få det hon tidigare hade, och lite markbunden är hon. Men jag tror det kommer att gå framåt bit för bit och jag är redo att verkligen kämpa för det trots motgångar. Det var inte heller några passningar, lite konstig i tempot ibland men verkligen inte pass. Vilket lättade oerhört mycket från axlarna måste jag säga. Annie gjorde också jätte fina övergångar från galopp till trav. Har kommit på vart knappen sitter till att få en bra övergång och det känns väldigt skönt och bra, lite finslipning såklart. Jobbade mestadels på volt, ibland red vi på spåret och ibland innanför så att jag skulle "agera vägg", och att hon inte skulle ha stödet på väggen utan i mig i stället, samt minskade och förstorade volten.
Så i morgon kväll ska jag rida upp henne på malmen och så får hon sova där till onsdag, och så är det en ny träning på onsdag eftermiddag, ska bli riktigt roligt. Sen kommer jag mest troligt att ställa av henne en vecka eller så, passar bra nu till jul och nyår. Tror det behövs, för då har det mesta gått bra på slutet och hon kan få tänka igenom allt. Samla lite tränings energi. Nu är vi på rätt väg igen!

Kommentarer
Postat av: Ingela

Tummen upp! Bra att du var så koncentrerad på dig själv och din sits, då kunde Annie fokusera på sitt och dina signaler ;)

2011-12-20 @ 09:44:47
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!