2 December 2011 Fredag - Annie blir bredåkare?

... Som rubriken lyder - Annie blir bredåkare.
Har ni varit med om att en häst som åkt smalt blivit bredåkare, på väldigt kort tid? Det behöver inte vara av samma anledningar, jag tror det är väldigt olika men att det kan hända.
.
Annie har under tre tillfällen "ramlat" i transporten, tänk er att hon står som vanligt i transporten och så åker man i väg och det är precis som vanligt, sen börjar det helt enkelt hoppa och skaka vansinnigt mycket därbak, visst hoppar hästen ibland och man väntar ut det lite. Men man stannar ju när man anser att det blir mycket, vilket vi har gjort. Annie har då stått på samma sida då det har hänt, på vänster sida. Och har då fått höger bakben på samma sida som på vänster och liksom tappat balansen och legat mot mellanväggen och fått panik och börja sparka och försöka ta sig tillbaka.
.
Första gången hände för rätt länge sen. Eller ja, fredagen innan lovet. Vi skulle då åka i väg till ridhuset för att träna och då jag skulle lasta ut så hade hon ett stort sår på höger sida, och var lite stressad. Vi kunde inte komma på hur såret uppkommit eller vad hon gjort eftersom det inte fanns något i transporten som hon kan göra illa sig på och kanterna på mellanväggen är inte heller vassa. Vi förstod inte riktigt vad hon gjort.
.
Andra gången upptäckte vi hur hon gjort. (Som jag skrev där uppe.) Det var inga problem att backa ur henne, och då hade hon fått dit bakbenet just innan vi svängde in på föreningen och stod och hoppade. Hon var dock relativt lugn när vi öppnade dit bak, hon såg mest ledsen ut över att hon inte kunde ställa till sig. Men sen var det inga problem, hon hade inte stött sig lika mycket den här gången.
.
Nu sista gången var det värst. Direkt efter en stopplikt så började det hoppa och leva om våldsamt där bak, vi fick då stanna efter kanten längst med 92an, och då stod hon likadant. Och nu hade hon också mest panik, vi försökte se om hon skulle kunna ta sig tillbaka, men hon var så stressad och uppjagad så vi fick kasta upp rampen och bommen och backa ut henne. Så fort hon kommit ut var hon lugn igen. Vi gick lite efter vägen och hon var pigg och framåt. Vi breddade då mellanväggen så hon fick åka brett, det var inga problem. Hon gick in i transporten nästan direkt, lite fundersam och backade men då väntade jag bara inne i transporten och så kom hon strax efteråt. Såret var rätt fult den här gången, lite öm kring såret. Men hon var inte halt eller liknande, men man vet ju själv hur ont det för att skrapa upp så skinnet försvinner, det bränner ju en hel del. Jag tvättade då jag kom fram och smörjde med helosan.
,
Men hur som, vi har alltid haft Annie lastad "normalt", alltså inte mer breddat. Men inte nu. Man skulle kunna prova ställa henne på höger sida, men det känner jag inte riktigt för att göra, i stället åker hon brett ett tag nu. Jag måste tillägga att Annie inte känner obehag för transporten, hon promenerar in i den, kan ibland backa ut men sedan gå rätt in igen. Och vi har varken kört fort eller på ojämna vägar. Dock har det varit skillnad på transporterna som kan ha spelar in en roll. Men hur som helst, känner någon igen sig? Jag har hört via en jag känner att en häst vägrade gå in när väggen inte var breddad och bara ville börja åka brett. Jag ser inga större problem att Annie kanske vill åka brett, och att hon kommer få göra det ett tag.

Kommentarer
Postat av: Ingela

Jag skulle nog vilja säga att det inte gör något hur fort ni kör rakt fram, utan hur ni tar svängarna. Har du åkt bak i en transport någon gång? Om inte så rekommenderar jag det å det bestämdaste. Jag och syrran provade och jag kan säga att svänger man fortare än 20-30 km i timmen och snävt så är det väldigt svårt för hästarna att parera om de står smalt. efter din beskrivning så verkar hon inte ha problem med "klaustrofobi" utan just att hon inte kan parera. Så ut och åk om du inte gjort det och be den som kör att köra likadant som när personen kör hästar. Nu menar jag inte motorväg utan bara ut och testa några svängar.



Sv: Svinto är bäst! Haha!

2011-12-02 @ 21:56:35
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Ingela

Sv: ja jag håller med dig, skulle aldrig vilja åka i nåt så stängt. Jämförbart måste vara typ en kista eller liknande för människor. Nä usch och fy. Kan ju vara så, mellanväggen ser kanske annorlunda ut? I vår transport hänger det plast längst ner så de kan spreta lite med benen, i andra transporter vi haft gick den hårda väggen hela vägen ner.



Hahaha! Kul att du blev sugen ;)

2011-12-02 @ 22:50:27
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!