12 November 2011 Lördag

Jag kom hem i går eftermiddag och hade en efterlängtad god middag här hemma - tacos. Mums!
Har aldrig behövt köra så sakta från vännäs, jag tror jag körde mellan 70-80 hela vägen från vännäs till robertsfors, dimman var så tät så man såg knappt något, det var flera gånger jag var påväg av vägen eller in i räcket.
.
Hur som, jag tog mig en ridtur med Annie i går. Och eftersom hon inte kändes bra alls i galoppen i torsdags så ville jag rida egenom henne mer ordentligt där. I skritten var hon fin, hon har släppt otroligt mycket på sista tiden, och jag har henne inte lika låst i innerhanden, det som Åsa sa tog jag åt mig ordentligt. "Det är bättre att man hinner glappa 25 gånger på en volt än att glappa med tygeln hela tiden i ett halvt varv". Traven var hon otroligt fin i början, hon kändes stor och spänstig, men hon orkade inte med speciellt mycket i den spänstigheten och blev därför lite för springig. Det var jobbigt för då började hon genast bli hög och springig i bakbenen, jag försökte få henne lite lång och låg i stället, öka lite från volten och det gick bättre. Rullade över i galopp och gick tillbaka ett steg från i somras, hög och bred hand. Jag kunde då mycket lättare plocka ihop henne och hon kändes otroligt fin faktiskt, jag kunde öka och korta utan att hon spände upp sig. Gjorde likadant idag, mycket övergångar från skritt till galopp och avsaktningar från galopp till skritt. Lite seg på igångsättningarna, men efter att jag petat på henne med pisken och hon fått lite action i språnget så började hon komma igång, kom igång lite väl mycket kanske och blev då lite starkare, men inte alls så att det var jobbigt.
.
Det känns bra att jag fann en lösning på problemet. Att jag valde att gå tillbaka ett steg så att hon jobbar med något hon minns sedan tidigare, nästa gång jag rider ska jag nog jobba henne mycket utåtställd och plocka in henne ordentligt. Jag har två träningar inbokade vilket känns otroligt skönt, sen får vi se om jag vågar anmäla mig till klubbtävlingen på lördag, jag är i valet och kvalet och vill inte riktigt bestämma mig. Det känns.. läskigt på något vis. Faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Sofia

sv; Åh, tack! Din häst är också riktigt vacker, den ser så himla klok ut på headern! :) (Hehe, nu får vi hoppas att det är samma häst..)

2011-11-12 @ 22:58:08
URL: http://sofiaolssons.wordpress.com
Postat av: emelieeriksson

haft en trevlig helg? :)

kramisar!

2011-11-13 @ 16:42:16
URL: http://finnakersryttaren.blogg.se/
Postat av: Ingela

Det är ofta man får gå tillbaka ett snäpp när något inte fungerar. Det är väl en nyttig erfarenhet kan jag tänka men kanske inte fullt så rolig =) För en månad sedan eller så tog jag och Sonic flera steg tillbaka, men då var det bara att ge vila som hjälpte, så han fick stå i en vecka, sen var problemet som bortblåst och vi tog något steg fram - längre fram än vad vi var innan.



Klart att du ska anmäla dig till tävlingen! Det bästa sättet att bli av med osäkerheten är att ta tag i och möta problemet! Jag har sagt hela sommaren att jag ska tävla på nyår i hoppning (klubbis) men redan nu har jag funderat på att backa ur för jag blir så nervös, men å andra sidan så känner jag att nu jäklar måste jag ta tag i det!

2011-11-14 @ 12:47:24
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Ingela

sv: Skönt att man kan känna utveckligen hos sig själv och inte behöva be om hjälp lika ofta, likväl som man inte ska sluta be om hjälp =)



Jag tror inte att hon vägrar utan anledning, hästar gör alltid allting av en anledning. I mitt fall vägrade vi ut oss på några tävlingar på 90 cm. Höjden är inga problem för Sonic, det är hos mig problemet ligger eftersom jag är annorlunda på tävlingsplatsen och de utvägringarna gjorde att det kom som en blixt från en klar himmel + att syrran placerade sig med honom på en annan 90 cm. Mina tävlingsnerver är inte att leka med och det känner Sonic av, så anledningen till att han vägrar på tävling (han stannar aldrig annars, hoppa är något av det bästa han vet och ofta rusar han mot hindret och kastar sig över om man inte rider honom ordentligt) är att han inte litar på mig för att jag inte litar på honom. Ett tag gjorde vi helikopterskutt och då blev jag jätteosäker på höjden, men Sonic har hoppat högre både med och utan ryttare senare så jag vet numera att HAN kan. Det blev en ond cirkel. Han är jättenervös på tävling för att jag är det och så blir jag ännu mer nervös för att han inte lyssnar när han är nervös. Sen vill jag inte ha sagt att problemet ligger hos dig det är ju individuellt, det kan lika gärna vara så att Annie känner av stämningen på själva tävlingsplatsen och så fastnar hon i den sinnesstämningen och vägrar. När hon sedan har den inställningen känner du säkert av den och tvekar vilket gör att hon vägrar igen. På träning är det en annan sak. Jag har varit där, jag vet hur det känns. Det är bara jag som kan påverka min sinnestämning och därför "tvingar" jag mig själv till den här klubbisen, för den är lite mer som en vanlig träninng, och så ska jag kämpa för att släppa mina nerver. Jag måste för Sonics skull, för han tycker det är roligt. Usch vad jag svamlar =)

2011-11-14 @ 15:06:23
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: emelieeriksson

härligt, jorå det har jag haft med! :)

2011-11-14 @ 19:47:36
URL: http://finnakersryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!