3 Oktober 2011 Måndag

Något jag tänkt på otroligt länge, men som jag aldrig riktigt tänkt på att skriva eftersom jag aldrig haft någon riktig idé hur jag ska skriva kring det. Men nu när jag läste ett liknande inlägg på en blogg så blev jag - ja jag vet inte vad jag blev, men det kändes bra att läsa det, det var kraftfullt och väldigt intressant att läsa.
.
Nu vet jag att på ett ungefär hur många unika besökare jag har per dag, alla kommenterar inte men dem finns där. Och jag hoppas få alla lite mer involverade i hela mitt projektarbete. Det är mitt mål, att alla ska få höras och synas - alla med olika åsikter har rätten att tycka. Samtidigt så vill jag gärna hjälpa till, och det vet jag att jag gör, jag behöver nog inte ta upp igen att Stina rider för mig då och då, och att jag försöker hjälpa henne med tips och knep när hon behöver det. Men hur som helst, det är inte det jag funderar på nu, men i alla fall:
.
..av vilken anledning lär man sin häst att stegra? Jag förstår verkligen inte syftet med att lära sin häst att stegra, förutom idioti. Jag skriver inte om någon speciell person, eller pekar ut någon. Men jag vill verkligen höra från flera olika håll hur åsikterna ser ut. För jag finner inget postiv eller kul med att lära sin häst en sån sak. Jag skulle tycka att det var jätte kul att lära min häst något, men jag skulle aldrig försöka lära den att stegra, varken om jag står på marken eller sitter på. Förstår man inte hur lätt man kan tappa kontrollen?
Oavsett hur duktig en häst är och hur mycket den lyssnar så kan det bli så fel, hästen kan falla och bryta nacken av sig, den kan falla på dig, den kan ta övertaget - ja i princip vad som helst. När man sitter på hästen känner man ju många gånger hur fel det kan bli, även om hästen inte är dum eller gör det för att göra någon illa så kan det gå dåligt, och därför förstår jag inte att man inte tänker längre?
Om någon skulle fråga mig varför jag inte lär Annie stegra på kommando (jag kan dels inte heller, och är inte intresserad av att kunna), så skulle jag nog inte ens kunna svara, jag skulle nog bara ge en blick som räckte. Jag finner inte detta som en intressant grej, då skulle jag hellre lägga ner min tid på något kul med min häst eller förbättra min egen hästhållning.
.
Ni som lär ut era hästar sånt här, får jag höra varför man gör det? Hur tänker ni i fråga som böjar med detta? Har ni tänkt egenom allting innan ni börjar?
Jag skulle verkligen vara livrädd varje gång att hästen skulle ramla, eller att jag skulle få en hov någonstans, vad som helst i princip. Det skulle bara vara intressant att höra, jag har läst på flera hästforum hur många som är emot detta, och vissa som tycker att det är jätte kul. Men jag förstår själv inte riktigt det roliga i det hela?
.
Nu vart det här inlägget otroligt dåligt skrivet, och det känner jag verkligen. Men jag hoppas ni förstår min poäng och att ni gärna kommer med egna åsikter. Nu kurrar min mage och det är dags för lunch, jag återkommer och hoppas då på att få se kommentarer från andra. :)

Kommentarer
Postat av: Nelly

Håller med dig! Helt sjukt är det att lära hästen att stegra! Man kan ju lika gärna lära häste sparka eller rulla rig med ryttare det blir ju samma sak, hästen kan ju till slut vända det mot ryttaren..



sv; ja gör det :) hade vart jättesnällt :D

2011-10-03 @ 13:52:54
URL: http://njidon.blogg.se/
Postat av: Nelly

Nej precis vad är det värsta som kan hända med "puss" om de gör de själva för en godis eller en extra klapp på halsen? Medans att stegra kan ju sluta mycket illa för både ryttare och häst.

2011-10-03 @ 14:38:27
URL: http://njidon.blogg.se/
Postat av: rebecka

Jo de känns riktigt trist faktiskt. Jag vet inte, jag tror faktiskt att hon då skulle säga att jag får rida för henne om jag vill.Nä precis, och när det inte går framåt eller så, blir oftast likadant hela tiden så blir det ju inte lika roligt längre heller..

2011-10-03 @ 14:39:44
Postat av: rebecka

jamen precis! bara för att fara ut.



ja det tror jag säkert.Det är nog garanterat värt det också! Vill inte nämna ut några namn här men jag tror inte jag får rida för ngn annan faktiskt..inte om jag rider där jag gör nu iaf!

2011-10-03 @ 15:15:59
Postat av: sandra

Det jag mest frågar mig ang att lräa hästar stegra är hur fan d gör det?

De kan ju knappast lyfta upp hästen när den är i en bra sinnestämning och berömma då. Min teori är att de berömmer när hästen stegrar av sig själv, alltså för att komma undan eller är rädd eller så.

Jag tkr egentligen inte det är fel att lära hästen stegra eller till och med sparkas, men då måste man vara beredd på konsekvenserna.

Jag har lärt ilda puss. Hon försöker pussa mig hela tiden ibland, där kmr man mest troligt få samma reaktion om man lär sin häst stegra med hjälp av godis.

Frågan är om man kan bli arg då? Jag är lite kluven.. För den ska väl lära sig att stegra då ÄGAREn säger till, men smatidigt så blir d ju väldigt förvirrande att veta när den får och inte får.



Jag är nog mer frågvis ang sättet de lär ut det på. Jag personligen ser ingen vits i att lära min häst stegra, mer än att det skulle vara "coolt" och det är därför jag tror många gör det. För det är väl lite status i att sitta på en "galen" häst som stegrar osvosv. Så uppfattar jag iaf många ekipage. Men att hästen skulle ramla det tror jag inte. Jag ksulle nog inte vara rädd för hästens skull, iaf inte ildas. Jag vet hur stark o hur bra koll hon har så jag är inte rädd att hon skulle skada sig så.



Men d är intressant att fundera på varför, som du säger.

2011-10-03 @ 18:08:32
URL: http://ildapilda.blogg.se/
Postat av: Bonnie

sv: Nu vet jag inte hur långt upp i norr du håller till men sveg,rättvik och edsbyn har distanstävlingar:) Jag är från stockholmsområdet och det är mest dressyrnissar och hoppfolk häromkring men har aldrig haft problem med varken förra travisen och nuvarande travare. Vet dock att andra har hört mer "skit" men då har det varit folk som inte kunnat varken rida eller sköta sina hästar korrekt så det handlar inte om själva hästen utan snarare typen av människa.

2011-10-03 @ 22:08:31
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!