29 September 2011 Torsdag

"In the ´70s they blamed Dobermans,
in the ´80s they blamed German Shepherds,
in the ´90s they blamed the Rottweiler.
And now, they blamde the pit bull.
When will they blame the humans?"
.
När jag läste den här texten så tänkte jag på varmbloden i sig. Konstigt att läsa en text om hundar och dra det till hästar. Men det är så många gånger även med hästar.
Jag har läst oerhört många bloggar som uttrycker sig om varmblod, både som ridhäst och som travare. Och jag tycker skillnaden är väldigt stor.
Det är många gånger jag läst att varmblod inte kan bli något, och jag är helt säker på att flera hästintresserade har hittat såna texter. För det första i mitt argument kan jag bara säga att ett varmblod är gjord för att springa. Otroligt många använder den i trav och jag har inget negativt att säga om det så länge man vårdar sin häst ordentligt, och jag har träffat på människor som är travmänniskor som har otrolig fin syn på sina hästar. Och oftast är det ju så att de plockas ur travet för att de inte klarar av den hårda pressen, inte vill springa eller helt enkelt inte passar in. De kommer väldigt ofta till hem där de används som skogsmulle, familjehäst och så vidare. Och jag tror mycket handlar om den bristande kunskap man faktiskt har om varmblod som ridhästar.
.
Alla varmblod kan inte bli topp dressyr hästar, och inte topp hoppare. Men diskuterar man så, så borde man ju börja tänka på alla hästar, alla blir inte något. Alla hästar har begränsningar, men oftast, i alla fall väldigt ofta så sitter det i människan och inte i hästen. Det är tråkigt att det är många som är negativt inställd att ha ett varmblod som ridhäst. På min första dressyrtävling fick jag höra av andra att de hört andra på läktaren säga "vad gör hon här med ett varmblod" , "det är ju bara pinsamt". Vad tror folk att dom är? Är man inte värdig att visa upp sig för att man har ett varmblod, nordsvensk eller en annan ras? Hur kommer det sig? Att hålla på med hästar och ridningen är att kunna ha kul. Alla definerar ordet kul på olika sätt. För en del är det att vinna allt, ha bästa hästen, dyraste ridkläderna eller dyraste utrustningen. Men jag då, hur vet dom vad jag tycker? Jag älskar att ha kul. Jag älskar att sitta på min häst, jag älskar att stå i stallet. Kul för mig är att ha kul med Annie. Att vi når våra uppsatta mål tillsammans. Många gånger har jag varit besviken, en av dem gångerna var sist jag var i väg och tävlade då vi vägrade ut oss. Då var jag besviken, på mig själv. Annie hade inte vägrat om det inte hade haft med mig att göra, eller om hon hade haft ont eller liknande, eller bara var nervös. Men aldrig, aldrig har jag kunnat vara någon som slagit min häst för en sådan sak. Nu går jag ut från ämnet, men ni förstår.
.
Under tiden jag haft Annie så har haft otroligt mycket emot mig. Redan från början fick jag höra att jag inte skulle fixa att ha ett varmblod, dels för min kunskap och dels för att dom inte går att rida som en vanlig ridhäst. Jag har bara en sak att säga om det, vadå inte går att rida som en vanlig ridhäst? Vad skiljer ett varmblod från andra ridhästar förutom människans syn på dem?
.
Men när jag red i gång henne och jag la ner hela mitt hjärta i arbetet så lyckades jag med alla de mål jag hade satt upp, trots allt folk bara några månader sagt att jag inte skulle lyckas. Där satt jag på min häst och var så stolt. I början av tiden höll jag med, jag ville hellre ha ett halvblod för jag tog åt mig så hårt av de folk sa. Jag trodde de skulle ha rätt. Och därför började jag kolla mig runt och se om någon var intresserad av varmblodet Annie som då var min foderhäst. Fler än en gång fick jag höra, vadå varmblod? Hon är väl ändå ett halvblod?
.
Jag har också läst bloggar på folks bristande kunskap. Visst, det kanske är fem av tio varmblod som faktiskt blir ordentligt fina. Men hur har deras liv sett ut? Vilka förutsättningar har de haft? Det handlar inte om rasen i sig, det måste man tänka på. Varmblod är otroligt fina hästar, stora och varma hjärtan. Läste bara för ett par timmar sedan att en del inte väljer att försäkra dem för att dem ändå ska gå sönder, och så vet inte jag om det är, och jag uttalar mig inte. Men det jag vet, är att en gång hade jag och en speciell person ett samtal, hon hade inte haft sina hästar försäkrade, för man får ändå inte ut något för det i slutändan. Och när varmblod blir skadade så är det ofta rätt rejält. Och då är försäkringen inte allt tyvärr.
.
Många gånger blir jag frustrerad. Jag kan bara prata om mina erfarenheter och vad jag anser. Men att dra alla över en kant är inte rätt. Det finns otroligt många som misslyckas med sina hästar även om de inte är varmblod. Och att man säljer en häst man inte trivs med har jag inget att säga till om. Jag förstår varför. Kan man inte hantera en häst rätt och det bara blir dåligt så ska man inte fortsätta för till slut kommer man förstöra både för sig själv och hästen.
.
Alla tycker och tänker vi alla. Men alla där ute som rider varmblod och håller på med varmblod och faktiskt förstår mitt tänk - ni kämpar så bra, många är starka efter saker man får höra. Jag säger inte att folk som har andra hästar har det inte, för jag har själv fått höra saker jag "gjort" mot min arab som inte alls stämmer. Men alla i hästvärlden har hästen gemensamt, varför kan vi inte värdera allt lika högt och skippa alla dessa utbildningar och tävlingar? Hästen är vår vän, och allt där emellan har egentligen ingen betydelse. Jag är redo att få andras åsikter och tankar, för det vet jag kommer tänka. Men det här står jag fast vid.
"Like how you are the best thing in my world
And how I'm so proud to call you my girl"


Kommentarer
Postat av: Olivia

Sv: Haha, ja, hon trodde stenhårt på oss! Hon blev jättebesviken i bilen på vägen hem ba: "Domaren måste ju ha räknat fel! du borde överklaga Olivia!" Jag satt dock bara och skrattade haha

2011-09-29 @ 14:15:12
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Matilda

sv: Vi bor i Umeå! Vi har inte tävlat eller varit ute och tränat ännu så jag tror inte du känner igen honom på så vis :)

2011-09-29 @ 15:30:48
URL: http://farrixmo.blogspot.com
Postat av: rebecka.s

Jag håller med dig liza.Varmblod är så fina hästar och de är precis som vilken annan häst som helst.Förstår inte hur vissa kan säga sådär "vad gör hon här med ett varmblod". det är ju samma sak som vilken annan häst som helst.

Jag tycker det håller på bli på tok för mycke snack om dyr utrustning osv, istället ska man ju fokusera på att ha kul.Och att hästen mår bra! Precis som du skriver. Fortsätt såhär liza, du gör det superbra med annie och ni kommer komma långt, det är jag säker på!

2011-09-29 @ 15:40:43
URL: http://rebeckamajasjodins.blogg.se/
Postat av: sandra

Känner lite att det jag skrivit påverkat nga? Vet inte om det är så för dig men jag hoppas verkligen att du inte tror att jag är emot varmblod. Det är verkligen inte så jag resonerar, överhuvudtaget. Ilda är ju själv ett varmblod till hälften, och jag skulle aldrig tveka att korsa en annan häst med ett varmblod, just för att jag tkr d har fina psyken.



Det jag tkr är fel, som jag inte vet kom fram i min text om turbo, är att jag tkr att d blir så missförstådda. Jag tkr de förtjänar en stor tid och möda, kärlek och förståelse. Jag tror absolut att d kan bli jättefina hästar och ta sig minst lika långt som halvbloden om det är målet, men jag tkr d är hemskt hur ofta jag har sett varmblod som skenar runt en hoppbana eller springer med huvudet rakt upp o svetten rinner när man skall försöka få dem att galoppera.

LLedsen om det uppfattats fel, men återigen så är jag verkligen inte emot varmblod, jag anser bara att människan gör fel genom att se hästen som ett objekt, inte som en levande individ med känslor precis som en människa. Skillnaden är att d inte gråter eller skriker o säger ifrån så som vi gör. Jag tkr inte om att se hästar bli ett föremål för att komma åt pengar eller ära och status.

2011-09-29 @ 19:10:04
URL: http://ildapilda.blogg.se/
Postat av: Nelly

Sv; ja det är ju värt det, men är det stort i halsen? Har funderat på att köpa ett till min fd travare, fast hon är ju ett kallblod så det är lite svårt med halvhals på henne..

2011-10-03 @ 11:08:52
URL: http://njidon.blogg.se/
Postat av: Bonnie

2011-10-03 @ 15:27:21
URL: http://teamkarlsson.blogg
Postat av: Bonnie

Jag tillhör den här skaran varmblidsryttare som aldrig fått höra ngt negativt om mina travare... Nu rider jag distans, en sport där varmbloden finns med uppe i höga klasser och på sm. Dessutom är det en svensk häst som ligger 1:a på världsrankingen,korsning arab/varmblod.

Jag tror att mycket av fördomarna kommer av att det ofta är folk som är på tok för okunniga för att ha häst alls som skaffar travare för att de är billiga, och hästarna blir aldrig skolade. Dessutom så tycker jag det mesta antingen kommer från snobbar,fjortisar och ridtravarägarna själva.



En bra häst är en bra häst, hade min arab med mig på gymnasiet, gick på strömsholm. Inga problem alls trots att han inte är det minsta lik ett halvblod...

2011-10-03 @ 15:41:08
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!