10 Februari 2012 Fredag - Vi tror vi vet.

Jag har försökt formulera det här inlägget i huvudet, men jag vet inte hur jag ska formulera mig eller hur jag ska skriva för att formulera min poäng. Därför bör allt tas med lätthet och att det här är mina tankar och det är min blogg där jag skriver det jag tycker och känner. Det här är inte rätt eller fel, och ingen kan dra dem gränserna åt mig.
.
Vem skriver egentligen alla lagar och regler hur det ska vara, vad som ska göras, vad som är rätt och vad som är fel, och så vidare. Vem har rätten att dra dem gränserna? Jag tycker inte att någon har det egentligen, förutom hästägaren. Den bör känna sin egen ponny/häst själv så pass bra att den vet dess förmågor och begränsningar.
På bloggar finns det vissa personer som skriver "det här är rätt, det där är fel." och lever inom en ruta där det inte kan bli mer fyrkantigt.
Har också läst på andra sidor/artiklar om hur det "bör" vara, hur hästen ska vara skodd, hur länge den ska vara utem hur det ska vara i boxen, om den ska vara rakad eller inte, om att inte ha täcken/ha täcken, ja ni förstår min poäng.
Vi säger att hästar är individer precis som oss människor, men på våra begränsningar.(?) En häst är inte den andra lik. Och jag måste förstå min egen häst begränsningar eller vad den verkar tycka om läget, inte bara "så ska det vara".
Om man går tillbaka till i somras då jag skulle ha Annie ensam så gick vissa i taket, "det är ett flockdjur!, det kommer aldrig gå att ha henne ensam, det finns lag på att hästar inte ska vara ensam" och så vidare. Annie bevisade tydligt motsatsen, hon älskade all uppmärksamhet hon fick, hon älskade att vara chef i sin hage utan att någon försökte ta hennes mat eller var närgången, hon fick helt enkelt vara den egna individen hon är. (Hade det inte funkat att ha Annie ensam hade vi inte haft det.) Jag vet själv då jag stod för att hästar inte ska vara ensam, men trivs de bättre så anser jag inte att det är något problem och det står jag helt ärligt för, för vissa funkar det för andra inte.
.
Allt handlar egentligen om både egna erfarenheter och oskrivna regler, jag skulle inte lägga mig i om inte någon bad mig om hjälp, eller säga/göra något för att kränka någon. Alla bör vi känna våran egen häst så pass att vi ser de små detaljerna i det stora hela, att vi hela tiden analyserar och försöker förbättra. Jag är lite avig om det mesta, om hästen ska ha sko eller inte är ett dilemma. Men vissa vill helt enkelt inte ha skor medan andra faktiskt vill, sen är kvaliteten oftast viktigast i slutändan. Gör vi det "bara för att", borde man inte ens verka hästens fötter, men nu är det så. En häst är inget som ska leva i fångenskap, men nu gör den det. Och vi kan hela tiden förbättra det, oftast genom att tyda signaler. Och hur gör man det? Man lär känna sin häst.
.
Jag skulle kunna skriva i evigheter om hur jag egentligen menar med allt, men samtidigt så tror jag alla förstår min poäng. Jag gillar inte dessa regler som finns bara för att det ska vara så, och att man bör sätta sina egna regler efter sin ponny/häst för att få bästa resultatet. Och missförstå inte min text eller att jag verkar påhoppande, för det är inte min mening. Bygg dina egna regler.


Kommentarer
Postat av: cia

JA ALLT SKA BLI SÅ KUL! Påminn mig när jag är less på renovering, hihi

2012-02-10 @ 23:12:21
Postat av: Olivia

När vi bodde i stan så brukade vi ta med Madde på helger/loven ut till Ratan då Madde "trivdes bättre på landet än i stan" (vi hade som förstått kvar huset trots att vi flyttade till stan) På julloven som var 3v så var det bara jag och Madde, ingenting annat och jag vågar nästan säga att det gav både mig och henne massor. Madde är den mest själviska individ som har levt tror jag, hon älskar sig själv och att stå i centrum - hon är helt underbar på det viset.



Och sedan håller jag med i allt - fryser Arthur så lägger jag på ett täcke. När jag sedan får kommentarer att jag är djurplågare så kan jag gärna ta det - mitt föl slipper då frysa, och det känns som snäppet viktigare än att bry sig om alla som-kan-allt!



:)



2012-02-11 @ 00:18:03
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Svar från Camilla

Du har sååå rätt i det du skriver!!

2012-02-11 @ 11:38:47
URL: http://camillasss.blogg.se/
Postat av: cia

Till att börja med 2 men det ska nog bli fyra :)

2012-02-11 @ 14:12:15
Postat av: Ingela

Bra skrivet!



Sv: Självklart ser jag skillnad! Ni har båda gjort enorma framsteg. Kul att motivationen kommit fram igen =)



Jag har väl haft lite större problem att ta hand om och därför har jag varken orkat läsa bloggar eller skriva i min egen. Jag blev påkörd i december (jag klarade mig utan skador och den andra personen med) och har bråkat med försäkringsbolaget i nästan två månader och ovanpå allt ska mina föräldrar separera (det var väntat) men är fruktansvärda ovänner för tillfället. Så orken har inte riktigt räckt till annat än detta och Sonic.

2012-02-16 @ 17:28:15
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!