7 Februari 2012 Tisdag - Nu återkommer jag!

vad vill du uppnå med annie? känns det inte svårt att rida till/utbilda ett varmblod/travare??
Den här frågan fick jag för ett tag sedan men har inte lagt märke till den fören i går och i går hade jag inte riktigt tid och lust att sätta mig framför datorn när jag kom hem rätt sent från träningen och stallet, och var helt slut efter dressyren. Men, nu tänkte jag ta mig tiden för att ge ett vettigt svar på frågan/frågorna.
,
Jag kan ju börja med att säga att Annie inte är en travare. Eller ja, de beror väl på vad man menar med travare, om man drar slutsatsen att varmblod är travare så då är hon en travare. Men hon är inte tävlad eller startad i trav.
När jag fick den här frågan började jag tänka. Jag har länge velat skriva ett inlägg om vad jag vill med Annie, och vad mina mål är, det är bra med mål. Mål som är rimliga just för stunden och sedan bygga på dem eftersom.
.
Att rida Annie är absolut skillnad till de hästar jag ridit. Annie är som en unghäst kan man väl säga, man måste tänka lite i unghäst stuket, därför pratar jag ibland om när jag "ställer av" henne. Så att allt ska få sjunka in och ta lite tid. Jag tycker det är svårt många gånger, inte för att hon är just ett varmblod. Jag har aldrig ridit till en häst/utbildad en häst som jag gör just nu, och därför är allt nytt för mig. Och då blir det ju genast mycket svårare, men samtidigt kräver Annie sin ryttare, så jag får aldrig bara slappa på henne och tro att jag bara får åka. Ibland får man räkna med ett steg fram och två tillbaka, men jag har aldrig tänkt tanken på att ge upp, och ibland kommer det dagar man är mer motiverad, och andra dagar man bara vill sätta sig på marken och slå igen ögonen. Just nu är jag otroligt motiverad, och det har jag varit ett bra tag, jag är sugen på att det ständigt ska vara måndag så att jag får fara och träna!
Men samtidigt tar allt tid, det krävs mer av ett varmblod som inte är gjord för att galoppera, och därför kommer vägen dit bli mycket längre. Men det är inget som gör mig något, jag förväntar mig inte att något ska hända för att man knäpper med fingrarna, och det är charmigt att behöva kämpa för sina mål, jag vill inte ha det gratis.
.
Mina mål just nu vet jag inte. Dem största sitter nog i mig själv, främst att jag ska komma ner mer i sadeln och rida med sätet och räta upp min rygg. Men sen vill jag ha Annie i en rund fin tretaktsgalopp, och fortsätta utveckla hennes gångarter såklart, inte bara traven. Traven har hon för övrigt gjort stora framsteg i.
Jag vill gärna hoppa henne lokalt också, så det är väl också ett mål, samt att rida högre procent i dressyrprogramm än vad vi gjorde tidigare. Långsiktigt mål är väl att kunna starta en LA med "godkända" procent i dressyren. Tack för din fråga, jag hoppas du/ni frågar något mer om ni undrar över något. Blev ett kortare inlägg då man kan utveckla det hur mycket som helst, men det här får duga så länge. :)

Kommentarer
Postat av: Ingela

Bra mål =)



sv: ja det är stor skillnad från när jag såg en film senast!



Åh, tack så mycket =) Det är rätt roligt att vara tillbaka om än i lite mindre tappning =)

2012-02-09 @ 22:55:27
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!