12 Januari 2012 Torsdag - Tips

http://www.tjustorpshastcenter.n.nu/ För er som bor i Skåne trakten eller ska flytta dit (om det finns några såna på min blogg), kika in på världens grymmaste Annika som driver denna gård!
Och för det andra - ska ni ha hjälp med tänder eller diverse veterinär saker, ring Sara Ellevik - henne rekomenderar jag starkt efter hennes besök i dag!
.
Tidigare var jag lite osäker om jag skulle boka tid för koll av tänder på Annie hos Sara eller hos veterinären, tidigare har jag haft hos veterinären och jag har ju aldrig haft Sara, så jag visste ju inte direkt vad skillnaden skulle vara. Dock fick jag flera kommentarer om att dem föredrog Sara och att hon var jätte duktig. Så jag testade faktiskt, fick en tid idag och hon kom till stallet. Och i framtiden kommer jag fortsätta att ringa Sara, och det tycker jag även att fler bör göra. Jag fick allt förklarat för mig, vad som behövdes göra, vad hon gjorde, kollade ut mina bett och så vidare.
.
Just innan jul var Annie konstig i vänster sida när man tog i bettet, antingen la hon sig väldigt mycket under lod och krullade ihop sig, eller så sprang hon med huvudet uppåt och mot höger, som att det ilade typ. Så då började jag ha misstankar att det kanske kunde vara något. Hon fick ju sen stå över jul och nyår, kring två och en halv vecka, och då skulle jag känna efter om det blivit någon skillnad när jag red på tvådelat bett, men hon reagerade precis likadant som sist. Och idag fick jag se vad det berodde på, och en förklaring på varför det blivit så. Men mycket riktigt så hade Annie fått två sår inne i munnen, vilket nog var obehagligt, men eftersom jag ridit med hackamore nu så har de läkt ihop.
.
Annie har också haft slitna tänder tidigare (jag har inte vetat det, utan de fick jag veta nu,) och att det såg ut som att hon legat mycket på bettet eftersom det var gamla slitningar, men hon har blivit väldigt känslig med bett nu, vilket har gjort en stor skillnad på tänderna också. Vilket känns oerhört skönt. Hon har lite underbett och därför nöts tänderna inte riktigt som dem ska, och ska kollar en gång om året. Annars tyckte hon det såg jätte fint ut där inne, och jag fick även kolla hur det såg ut. Jag är jätte nöjd med dem hjälp jag fick.
Nosgrimman ska jag börja variera, ska också införskaffa en remont nosgrimma som jag tidigare funderat på men inte tagit mig i kragen för att prova eftersom jag inte ha någon direkt kunskap om den, så nu ska en sån införskaffas, ska variera höjden på min andra nosgrimma, inte ha bettet på en vecka drygt, och fortsätta rida på hack/rakt bett (har inte provat rakt bett på Annie, kan hända att jag gör det, men jag tror inte hon kommer trivas på det om jag känner henne rätt.) och sen fortsätta rida på tvådelat.
.
Frågor? Skriv så förklarar jag. Men jag är super nöjd, tack så jätte mycket till Sara. Nu ska Annie stå inne drygt en timme till, sen ska jag åka och ta ut henne. :)

Kommentarer
Postat av: Olivia

Kul!! Madde hade också gamla slitningar på tänderna, främre kindtänderna för att hon troligtvis har tuggat på bettet mycket, men precis som med Annie så var det länge sedan de slitningarna kom till. Jag rider också mycket utan nosgrimma så att Madde får lägga bettet lite som hon vill också, om det funkar på Annie så är ju det också ett alternativ!

2012-01-12 @ 15:31:08
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Ida

haha ja visst är den! ;) På tradera, där finns allt! :P

2012-01-12 @ 17:15:33
URL: http://pellersson.blogg.se/
Postat av: sandra

Okej. Du tänkte ta henne till skolan? Måste ju vara ett roligt prjektarbete iaf! Läattare att lägga ner tid på ngt som är kul! :)

2012-01-12 @ 17:29:57
URL: http://ildapilda.blogg.se/
Postat av: sandra

Sara är verkligen grym! Man nästan längtar efter nästa besök just för att det är så intressant!!

2012-01-12 @ 18:29:22
URL: http://ildapilda.blogg.se/
Postat av: Erika

Ja det är mysigt :) ska försöka ta tid och ta kort på sadelkammaren också någon dag :)

2012-01-15 @ 22:26:06
URL: http://eliiiljaaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!