20 Januari 2012 Fredag - Skor vs barfota

Idag är det fredag, jag har satt min fot på skolan för sista gången på åtta veckor. Känns helt okej faktiskt, jag är inte så bitter alls, satt också fint med ett mvg på inlämningen jag skrev om abort. Har även klippt av allt mitt hår,  men jag är nöjd, jag har det nu kortare och uppklippt och en sidecut och har kvar min snelugg. Me like.
.
Jag har på senare tid funderat på skor och barfota på Annie. Jag är inte negativt mot något utav dem, vill folk ha skor på sina hästar så får dem ha de, vill dem ha dem barfota så får dem ha det, så länge jag själv också får välja.
Jag har nu skor på Annie, jag har alltid haft det borsett från i somras då jag hade henne barfota bak för att prova om det funkade, och det gjorde det faktiskt, mot mina tankar funkade det ännu bättre än vad jag faktiskt trodde att det skulle göra. Hon var aldrig öm eller liknande, det enda som var något var i början då hon ömmade om hon trampade på en sten, men jag tyckte faktiskt det blev väldigt mycket bättre ju längre hon gick barfota, och under den tiden jag hade henne barfota så blev hovkvalitén mycket bättre. Så jag säger inte emot att det faktiskt blir bättre kvalité, utan det tror jag faktiskt på.
.
Nu har jag skor och broddar, tidigare har jag haft sulor också, men det har jag inte i vinter då jag inte tycker dem hjälper så mycket faktiskt. Lättare att kratsa faktiskt, men tycker snön sitter på rätt mycket ändå, och på Annie åker sulorna ofta runt mycket och sitter inte speciellt mycket. Annie halkar som ett tok nu vissa gånger, liksom glider iväg med benen som Bambi på hal is.
.
I sommar kommer jag ta av Annie skorna bak, till en början. Sen eventuellt fram, men främst bak i alla fall eftersom hon tidigare har gått oskodd bak och jag vet att det funkar. Och efter sommaren kommer jag fortsätta ha henne oskodd om det skulle finnas möjlighet, rätt som det är trivs hon helt enkelt inte att vara oskodd, jag tror inte alla hästar klarar av att vara oskodda när de varit skodda hela livet i princip, det är vad jag tror. Och halkar Annie runt eller går och ömmar så fort man ska rida så tänker jag inte ha henne oskodd, för då förstår jag att det inte kommer funka. Men mina tankar och funderingar kommer att vara att ta bort skorna på henne bak till våren/sommaren 2012 och sedan fortsätta. Jag kommer dock prata runt med olika hovslagare och människor för att höra olika tankar och åsikter! Kom gärna med era, men ge mig inte era "rätt och fel", för alla människor tycker olika. Jag försöker inte påverka andras åsikt med mitt inlägg, och jag vill inte att folk ska säga att jag har fel för jag har skor på min häst, eller att jag bör ha henne oskodd för att allt kommer gå så mycket bättre. Det är trevligt att både se och läsa era olika historier om hur olika hästar och individer vi är, och det är jag glad över. :)

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Jag tycker att om hästen kan gå barfota så ser jag inget problem med att låta den göra det.Jag har båda mina skodda pga att jag rider mycket på underlag som sliter på hovarna.Mycket grusvägar här och dålig tillgång till mjukare underlag.Hade det varit andra förutsättningar med bättre underlag i min närhet så skulle jag mycket väl tänka mig att plocka av skorna på mina också om de tålde det.Den svarta jag har fick gå barfota under delar av sin konvalicsens 2007 och det gick riktigt bra men då gick han på bete större del av tiden och belastades inte alls .Vilket både jag och min hovlagare tyckte funkade OK.Det är ju dumt om dom ska gå skodda om de inget gör så att säga.=)Han skoddes dock på igen till hösten igen när halkan kom eftersom han är lite dåligt balanserad och halkar lätt.=)skulle han bli skadad igen så åker skorna av om det är frågan om en längre period och underlaget är ok under den perioden (sommar)



Den andra blir ömfota väldigt lätt och blir nästan halt på grus vid tappsko så att låta honom gå helt barfota skulle bryta mot djurskyddslagen vilket jag absolut inte tänker göra. så han får ha sina skor han eftersom han så uppenbart kräver det.

mvh/Q

2012-01-20 @ 23:49:46
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Olivia

Något som har fascinerat mig är faktiskt hur bra det har gått i vinter! Det enda var väll när vi hade så otur hela december och det var blankis här vid kusten en hel månad... Då fungerar det inte så bra och jag satt och drömde om att få känna broddar ta i isen ungefär. Men nu när det är snö - det blir ju inga styltor i barfotahovar och de fungerar lite som sugproppar pga hovmekanismen, då hoven är skapt för att kunna utvidga sig. Helt klart värt att prova tycker jag!



Och om du hör att det är omöjligt för en häst att hoppa barfota - tro inte blint på det. Jag och Madde tävlade 120cm klasser hela sista året och hon var barfota runt om! Inga spruckna hovar, ingen halt häst - hon överlevde faktiskt! :D



Lycka till!

2012-01-21 @ 00:58:55
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Emily

Sv: Tack!

2012-01-21 @ 08:45:30
URL: http://livetmedella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!