3 Januari 2012 Tisdag - Mer funderingar

Ska ju kolla upp Annies tänder och det är dags att fixa en tid. Jag går i funderingar om jag ska ringa veterinären eller Sara Ellevik som är tandläkare. Säger man tandläkare? Aja, ni förstår hur jag menar.
Jag har hört bra ord om Sara, och jag tror inte att jag ska vara osäker med henne, så jag funderar på att ringa dit. Men ni som kollar era hästars tänder och så, hur upplever ni skillnaden och vad tycker ni är bäst och var brukar ni boka tid?
.
Det var väldigt länge sen jag hade med tänder att göra eller vad man ska säga, Buster hade aldrig något problem med munnen förutom en gång, och då ringde vi ut veterinären och de var ju ett antal år sedan så de har jag knappt något minne av. Sen vet jag inte vad dem gör för bedömningar, hos Sara har jag hört att hon hjälper en med bett och så vidare vilket kanske skulle vara bra för att höra vad hon tycker, så har ni tips, råd eller bara åsikter, tveka inte att använda kommentarsfältet! :)

Kommentarer
Postat av: Olivia

Sv: Sara från skillnad från andra veterinärer är ju att Sara är hästtandläkare också. Så om det handlar om tänder tycker jag att du självklart ska ringa Sara!



Man har ju hört att många veterinärer bara "raspar för att raspa", vilket aldrig är bra såklart. Jag vet dock inte hur sant det är men om munnen ser fin ut ska man inte vara där och pilla och det är Sara noga med - ta så lite som möjligt. Och det verkar som att hon har stor förståelse för munnen och hästen också, det är inte bara för att. Sen får man vara med, titta och känna. Det är bara att fråga på så svarar hon och försöker hjälpa! Det är ju trots allt oftast ryttaren/ägaren som orsakar att det bli knas i munnen och det är vi som måste lära oss.



Så som du hör så tycker jag självklart att du ska ringa Sara då hon är utbildad och kan sin sak! :D

2012-01-03 @ 14:49:20
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Linn

Sara är SJUKT duktig, hon föreläste på våran skola och det märktes att hon hade mycket kunskap, hon visade allt i hästens mun och förklarade jättebra. Allt från skador till bett och liknande. Jag tror inte du blir besviken!

2012-01-03 @ 15:31:33
Postat av: Jessica

sv; haha jaa x) En del schabrak (beroende på märke) kan ju vara helt gigantiska, en del showmaster schabrak brukar var alldeles för stora för min sadel, men alla andra går hur bra som helst x)

2012-01-03 @ 15:37:32
URL: http://pessikaa.blogg.se/
Postat av: sandra

Jaha okej, då förstår jag. Nä leva på hästar är nog svårt.

Men ska vintern fortsätta såhär i norrland känner jag ingen lust att bo kvar. Fast jag har mkt i mitt liv här uppe så kommer jag aldrig palla bo här utan snön. Snön betyder så sjukt mkt och det känns på ngt vis enklare där nere. Det är mkt mer marker, miljön tkr jag är finare, jag är less på våra västerbottens hus och jag tror ngnstans att d finns en anledning till varför alla som vill sattsa på hästar inte stannar här.

Inte för att jag har nga tävlingsmål, inte alls, och jag tkr om umeå, men inte utan snö.



Jag känner mig typ helt besviken på hela världen för att vi inte har ngn vinter! Hahh... har ni mkt snö i vännäs?

2012-01-03 @ 15:42:23
URL: http://ildapilda.blogg.se/
Postat av: sandra

Sara är guldvärd! jag kommer aldrig ringa ngn annan om jag inte måste, för ngt som har m veterinär o göra. jag har haft henne i fyra år nu o hon förklarar allt, har jättesmå verktyg, som på människa o gör bara d hon måste.

jag följde m en kompis till vännäs där tog hon, som ska ha samma utb som sara, fram en stor rasp, typ som till hovar, o stod m hästenshuvud i magen på henne själv o raspade, alltså såg hon inte ens vad hon gjorde. där föll all min tillit på dem.



d är såklart väldigt individuellt, men jag tkr Sara är det bästa. just för att hästens tänder bara har en viss längd, när den är slut kan d ju inte äta längre o måste då tas bort. det är bara dumt o onödigt att raspa så med en jätterasp.. Sara ser mkt profisonellare ut o man får reda på, och ser allt hon gör!



nu blev d en mils kommentar men jag tkr sara är så bra så jag måste skriva ner det!!

2012-01-03 @ 15:50:25
URL: http://ildapilda.blogg.se/
Postat av: Isabel

Jah tycker du ska ta sara, då hon hade jätte bra hand med kairos! var på atg första gången å då upplevde ja allt som stressigt, efter en spruta så testade dom typ på en gång å frågade om han var arab eller hade arab i sig , och när ja sa ja så tryckte dom bara i han en till.. Men sara väntade och kollade verkligen om han behövde de, och var inte alls stressad och visade mig hur de såg ut och förklarade , vilket dom inte gjorde på atg, för anledningen till vrf ja ska kolla hans tänder en gång i halvåret va för att han ha överbett och tuggar så att han får foder fickor mellan 2 tänder, det för klarade hon men atg nämnde de inte ens ! :D

2012-01-03 @ 17:31:15
URL: http://enisabelsliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!